Millainen on hyvä kummi?

Ei ole yhtä oikeaa tapaa olla kummi tai kummilapsi. Tärkeintä on, että olette olemassa toisillenne – ja juuri sellaisia kuin olette!

Kummi puuhailee yhdessä kummilapsen kanssa, kuuntelee, auttaa ja sopivalla hetkellä myös ottaa kantaa. On asioita, joista voi olla ensiksi helpompi jutella kummin kuin oman vanhemman kanssa. Luottamuksella – paikan päällä tai etänä, säännöllisesti tai harvemmin. Parhaimmillaan kummius on elinikäinen ystävyyssuhde kummin ja kummilapsen välillä.

Lue koko artikkeli

 

Wie ist eine gute Patin oder ein guter Pate?

Es gibt nicht die eine richtige Art Patin oder Pate zu sein. Zusammen etwas unternehmen, für das Patenkind da sein, zuhören – vielleicht auch mal einen Rat geben. Wichtig ist, dass die Beziehung echt ist und so gestaltet wird, wie es dem Patenkind und der Patin oder dem Paten entspricht.

Auch aus der Ferne kann man die Beziehung pflegen: per Videocall zusammen singen, eine Geschichte vorlesen oder zu zweit kochen, jede*r in der eigenen Küche. Mit größeren Kindern und Jugendlichen kann man chatten – manchmal finden sie es richtig gut, sich mit einem Erwachsenen, der nicht die eigene Mutter oder der eigene Vater ist, auszutauschen. Im besten Fall entsteht eine Freundschaft für das Leben.

 

Lapsi leikkii auringossa hautausmaalla.
kuva: Elina Reinders-Diebel
YouTube-video